Vatten finns överallt

Vatten finns överallt

Kristin Dahl

Inbunden. Bonnier Carlsen 1998-05.
ISBN 9789163835131

En Nyckelbok är det nyfikna barnets första riktiga faktabok. Författare och illustratör samarbetar från allra första början om att på ett fyndigt och roligt sätt berätta om saker och ting som vi alla stöter på: "Aha! är det så det går till! Aha! är det så det hänger ihop! Så kul! Då förstår jag!" är den reaktion en Nyckelbok vill locka fram. Vatten finns överallt och Så bygger man en bil är de två första titlarna i Bonnier Carlsens nya Nyckelserie.Vatten finns överallt: Vatten är det vanligaste av alla ämnen här på jorden. Vatten är också det allra viktigaste ämnet. Utan vatten skulle livet på jorden för det första aldrig kunnat uppstå och för det andra aldrig kunnat fortsätta. Vatten är dessutom ett mycket underligt ämne: det rinner, det finns i luften utan att vi kan se det och det kan vara fast och stadigt som ett golv att gå på. Och konstigast av allt: det vatten som rinner när vi skruvar på kranen är samma vatten som fanns på jorden för många miljoner år sedan, det har skvalpat i magen på en dinosaurie, regnskogens indianer har druckit av det, det har slagits till skum av vikingarnas skepp ...Men trots att vatten är så vanligt, så är det samtidigt mycket, mycket ont om vatten som är sött och inte salt, som är rent och inte förorenat sådant vatten som vi människor måste ha för att kunna leva.Kristin Dahl är vetenskapsjournalist och författare. Hon vet hur man skriver om krångliga ämnen för barn. Hon skriver om detta otroliga ämne så att läsaren i fortsättningen kommer att se på vatten och handskas med det på ett varsammare sätt. Boel Werners känsla för vatten är inte mindre och hon har förmåga att sätta sig i barnets ställe. Hon har tidigare visat sitt lätta och lekfulla handlag i böckerna om Galileo Jönsson.

Fler böcker av Kristin Dahl

Vatten finns överallt

Vatten finns överallt Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.