Förlagets beskrivning
Publikundersökningar har under 2000-talet kommit att bli ett nästintill oumbärlig verktyg i många tidningars redaktionella utvecklings-arbete. Med undersökningsresultat som grund, anpassas mediernas innehåll successivt efter publikens behov och efterfrågan. Men hur har intresset för publikundersökningar sett ut tidigare i mediehistorien? Och i vilken utsträckning har publikstudier legat till grund för förändringar av det redaktionella innehållet? Med publiken i blickfånget studerar morgontidningars arbete med publikundersökningar och publikanpassning under perioden 1930-1980-talet. Genom innehållsanalyser och arkivstudier beskrivs hur redaktionernas fokus på dessa frågor successivt har vuxit fram och etablerats som norm i branschen. I syfte att förstå varför intresset blommade upp vid specifika tidpunkter, görs kopplingar till såväl samhällskontext som branschkultur
Fler böcker av Ulrika Andersson
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Med publiken i blickfånget
Bokrecensioner » Med publiken i blickfånget : tidningsredaktioners arbete med publikundersökningar under 1930-1980-tal
|
|
![Med publiken i blickfånget : tidningsredaktioners arbete med publikundersökningar under 1930-1980-tal](/images/background.gif) |
![Med publiken i blickfånget : tidningsredaktioners arbete med publikundersökningar under 1930-1980-tal](/images/background.gif) |
|
|
|