![Upplevelseindustrins turistmiljöer. Visuella berättarstrategier i svenska turistanläggningar 1985-2005](//coverdb.com/reviewSE/w100/4a2/9789162869748.jpg) |
|
Upplevelseindustrins turistmiljöer. Visuella berättarstrategier i svenska turistanläggningar 1985-2005
Strömberg, Per
Kartonnage. Fronton förlag 2007.
ISBN 9789162869748
|
|
|
Hitta bokens lägsta pris
|
Förlagets beskrivning
Sedan 1990-talet har upplevelseindustri varit ett flitigt använt begrepp inom den svenska turistnäringen. Detta kan ses som symptom på att ordet upplevelse har fått en tilltagande attraktionskraft. Begreppet signalerar också en växande tilltro till de ekonomiska effekterna av kreativa, sinnliga och marknadsestetiska lösningar för företag och samhällsinstitutioner. Men vad skiljer egentligen dagens turistnäring från gårdagens i fråga om visuella aspekter och förmedling? Denna konstvetenskapliga avhandling från Uppsala universitet behandlar turistanläggningar i upplevelseindustrins, postmodernismens och varumärkenas tidevarv, parallellt med historiska tillbakablickar. Den diskuterar hur termer som theming, storytelling, design program, branding och place marketing tagit sig in i turistnäringens vokabulär och hur de konkretiserats i visuell form i hotellanläggningar, stugbyar, skidorter och köpcentra inriktade mot turism. Avhandlingen är upplagd som ett antal fallstudier, där de flesta exemplen är svenska. Dessa analyseras och problematiseras mot bakgrund av internationella jämförelseobjekt med tvärvetenskapliga utgångspunkter. Boken är Per Strömbergs avhandling i konstvetenskap.
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Upplevelseindustrins turistmiljöer. Visuella berättarstrategier i svenska turistanläggningar 1985-2005
Bokrecensioner » Upplevelseindustrins turistmiljöer. Visuella berättarstrategier i svenska turistanläggningar 1985-2005
|
|
![Upplevelseindustrins turistmiljöer. Visuella berättarstrategier i svenska turistanläggningar 1985-2005](/images/background.gif) |
![Upplevelseindustrins turistmiljöer. Visuella berättarstrategier i svenska turistanläggningar 1985-2005](/images/background.gif) |
|
|
|