Maktens kön : kvinnor och män i den svenska makteliten på 2000-talet

Antia Göransson

Inbunden. Bokförlaget Nya Doxa 2007-01.
ISBN 9789157804907

Maktens kön Kvinnor och män i den svenska makteliten på 2000-talet Anita Göransson (red) Varför finns det så få kvinnliga toppchefer i näringslivet, medan det råder könsbalans inom politiken? I en nyutkommen bok presenteras en världsunik undersökning - den första som systematiskt kartlägger och analyserar kvinnors och mäns olika villkor i dagens svenska maktelit. Vilka utgör den svenska makteliten i dag och hur har de nått toppen? Krävs det mer av kvinnor för att nå makt? I boken jämförs kvinnor och män inom näringsliv, politik, förvaltning, organisationsliv, massmedier, kultur och vetenskap. Områden som diskuteras är social bakgrund, utbildning, karriärer, nätverk och kontakter, familjeförhållanden, livsstilar och åsikter om politik, karriär och jämställdhet. En särskild analys görs av medierummets eliter i press, radio och tv. Nio forskare från olika ämnen vid Göteborgs, Umeå och Uppsala universitet analyserar och drar slutsatser om vad som utmärker dem som nått den yppersta makten i det svenska samhället. Författarna representerar ämnen som ekonomisk historia, historia, idéhistoria, journalistik och masskommunikation samt statsvetenskap. På grundval av en omfattande enkätundersökning med ett par tusen makthavare diskuterar de likheter och skillnader mellan kvinnliga och manliga makthavare och mellan olika samhällsområden. Författarna: Monika Djerf-Pierre, docent, JMG, Göteborgs universitet Maria Edström, FD, JMG, Göteborgs universitet Anita Göransson, professor, Inst för arbetsvetenskap, Göteborgs universitet, och Tema Genus, Linköpings universitet Pernilla Jonsson, FD, Ekonomisk-historiska inst, Uppsala universitet Birgitta Jordansson, FD, Inst för arbetsvetenskap, Göteborgs universitet Ulrika Lagerlöf Nilsson, doktorand, Historiska inst, Göteborgs universitet Birgitta Niklasson, FD, Statsvetenskapliga inst, Göteborgs universitet Karin Nordberg, FD, Inst för kultur och medier, Umeå universitet Lena Wängnerud, docent, Statsvetenskapliga inst, Göteborgs universitet

Maktens kön

Maktens kön : kvinnor och män i den svenska makteliten på 2000-talet Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Maktens kön : kvinnor och män i den svenska makteliten på 2000-talet Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.