Tips! Jämför butikernas bokpriser och spara pengar!
Bokrecensioner
 
Från interkulturell pedagogik till romska studier: En festskrift för Christina Rodell Olgaç   

Från interkulturell pedagogik till romska studier: En festskrift för Christina Rodell Olgaç


Östkultur förlag 2020-01-01.
ISBN 9789151951805
Hitta bokens lägsta pris







Förlagets beskrivning

Den första delen, Interkulturalitet som teori och praktik, inleds med en text av Pirjo Lahdenperä som kontextualiserar Christina Rodell Olgaçs forskning i termer av reciprocitet, dvs. förmågan att sätta sig in i en annan människa, vilket i sin tur är själva förutsättningen för ett interkulturellt förhållningssätt - oavsett om det gäller forskning, utbildning eller mänsklig samexistens. René León-Rosales och Hassan Sharif tar sedan upp den väsentliga aspekten om forskarens förhållande till "subalterna" grupper, dvs. grupper, som romer eller andra, vilka kollektivt underordnas genom samhällets maktstrukturer. Beroende på förhållningssätt kan forskaren agera utifrån akademiskt egenintresse - och samtidigt bidra till att befästa den studerade gruppens underordning - eller genom maktkritik och interkulturell forskningspraktik medverka till emancipation. Katrin Goldstein-Kyaga och Maria Borgström diskuterar utifrån sin forskning vad interkulturella lärandeprocesser, eller brist på desamma, haft för konsekvenser i samexistens mellan majoritetsbefolkning, romer och judar i Sverige, Tjeckien och Polen. Den andra delen ger rättighetsperspektiv på skolgång och språk. Anders J. Persson ställer i sin essä frågor kring de rättsliga grunderna för romers språkliga rättigheter och de begränsningar det innebär att varken romer eller judar har förvaltningsområden. Ylva Jannok Nutti utvecklar frågan om samiska barns rätt till en skolgång utan diskriminerande strukturer, som ger dem möjlighet att behålla och utveckla sin samiska identitet. Andreas Pettersson visar att romers rätt till skolgång i Sverige ännu idag ifrågasätts genom att kommuner rättsvidrigt nekar EU-migranter deras rättigheter. Den tredje delen ger några prov på vad romska studier kan innebära. Solvor Mjøberg Lauritzen diskuterar utifrån fältstudier i Rumänien och begreppet resiliens, dvs. motståndskraft eller återhämtningsförmåga, hur enskilda romer trotsat den strukturella antiziganismen och uppnått social mobilitet genom utbildning. Marinka Vårstrands uppsats behandlar hur resandefolkets systematiska diskriminering i svensk skola framtvingat etnisk anonymitet som överlevnadsstrategi och betonar vikten av att skolan efterlever sin uppgift att undervisa om nationella minoriteter. Maria Dumitru tar upp ett underbelyst ämne: det femhundra år långa romska slaveriet i delar av det som idag är Rumänien och frågan om historisk rättvisa. Angéla Kóczé kommenterar kritiskt den svenska och europeiska minoritetspolitikens tendens att fokusera på kulturell olikhet och minoriteters tillpassning ("minoritization") istället för att dekonstruera rasism och makthierarkier, vilket även kan avspeglas i hur man definierar romska studier. Avslutningsvis följer en serie intervjuer med centrala personer inom romska studier vid Södertörns högskola: Farhad Jahanmahan låter tre deltagare i högskolans brobyggareutbildningar beskriva sina erfarenheter. Betydelsen av samverkan behandlas i en text av Anna Lindqvist och Angelina Dimiter-Taikon, där den sistnämnda har varit Rodell Olgaçs viktigaste samarbetspartner på senare år inom romska studier. Boken har medfinansierats av pedagogikämnet vid Södertörns högskola och subskribenter, som anges i tabulan. I redaktionen: Jan Selling (huvudredaktör), Farhad Jahanmahan, Anna Lindqvist och Solvor Mjøberg Lauritzen



Liknande böcker

Recensioner

Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!



Recensera boken

Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.

Från interkulturell pedagogik till romska studier: En festskrift för Christina Rodell Olgaç



Ditt betyg:  1 2 3 4 5

Skriv in en rubrik för din recension (minst 2 ord):



Skriv in din recension i utrymmet nedan (max 1000 ord):



Recensionens språk: 

Ditt namn (Valfritt):



Din e-postadress (visas ej, används endast för verifiering):







Från interkulturell pedagogik till romska studier: En festskrift för Christina Rodell Olgaç Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Från interkulturell pedagogik till romska studier: En festskrift för Christina Rodell Olgaç Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.







Bokrecensioner » Från interkulturell pedagogik till romska studier: En festskrift för Christina Rodell Olgaç
Från interkulturell pedagogik till romska studier: En festskrift för Christina Rodell Olgaç
Från interkulturell pedagogik till romska studier: En festskrift för Christina Rodell Olgaç
  
Kategorier

Barn & ungdom

Databöcker

Deckare

Ekonomi & affärer

Filosofi & religion

Geografi & geologi

Hem & hushåll

Historia

Hobby & fritid

Kultur

Medicin & hälsa

Naturvetenskap

Psykologi & pedagogik

Samhälle & politik

Skönlitteratur

Språk

Uppslagsverk & ordböcker





Bokrecensioner | Hjälp & support | Om oss


Bokrecensioner Boganmeldelser Bokanmeldelser Kirja-arvostelut Critiques de Livres Buchrezensionen Critica Literaria Book reviews Book reviews Recensioni di Libri Boekrecensies Critica de Libros
Bokrecensioner