Rockbjörnens folk

Rockbjörnens folk

Cecilia Steen-Johnsson Marie Rickfors

Inbunden. Prisma Bokförlag 1999-10.
ISBN 9789151834948

Grymlings gård på Gotland var i nä-tan ett decennium en inspirerande mötesplats för svensk rock ''''n'''' roll. Den urgamla gården fick nytt liv när musiker och rockfolk drog in som främ-mande fåglar i den gotländska jordbruksbygden. Rykten och skrönor om rocklivet på Grymlings cirkulerade runt hela ön. Men Mikael och Mia Rickfors vann mångas hjärtan med si-na jordnära och varma personligheter - de var inte så märkvärdiga ändå, trots att de arbetat i många världsstä-der. Mikael, som startade sin världskarri-är i brittiska Hollies, lockade många av musikens stora till Grymlings. Här testade man nytt låtmaterial, gjorde in-spelningar.. Kring det stora köksbordet samlades alla sorters människor: musi-ker, skivbolagsdirektörer, författare, fotomodeller,managers utan spår av samvete…Boken ger många unika in-blickar i rockartistens liv med långa turnéer, stökig publik och kamratskapet i bandet, glädje och också ångest. Marie Rickfors, som skrivit boken tillsammans med journalisten Cecilia Steen-Johnsson, har ett förflutet som modell i Paris, London, Tokyo och New York, berättar om livet bakom kulisserna i den glansiga modevärlden. Nu arbetar hon som porträttfotograf, en ny karriär tillsammans med skri-vandet. Hon är en drastisk berättare, med sinne för alla dråpliga händelser som hon upplevt under snart 25 år. Rockbjörnens folk är en kärleksfull skildring av musik och musiker från världens alla hörn, sockenoriginal, hantverkare och bönder och deras inbördes möten.

anon BRED & DJUP   (Betyg 4 av 5)

Som gammal norrlänning/gotlänning & numera inflyttad 08 är det fantastiskt roligt att absorbera alla detaljer som Mia lyckas måla fram i sin, förhoppningsvis inte sista, bok. Miljöerna i både micro- och makroformat beskrivs med en sådan värme och engagemang att man nästan kan känna sig själv som en del i de berättelser som gestaltas. Kan verkligen rekommenderas! (Rockbjörnens folk)

Rockbjörnens folk

Rockbjörnens folk Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Rockbjörnens folk Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.