Förlagets beskrivning
Vad innebär didaktiska val för dig som blivande lärare eller pedagog - och vad menas egentligen med skollagens krav på vetenskapligt förhållningssätt? Syftet med den här boken är att ge dig en översiktlig karta över relevant forskning så att du får tillgång till aktuell kunskap när du gör dina didaktiska val i skolterrängen. I Kartan och terrängen reder författarna bland annat ut skillnader mellan vardagsprat och texter i styrdokument och forskning, analyserar hur olika val får konsekvenser för villkoren för lärande samt vikten av att som pedagog reflektera över dessa val. Boken tar även upp emotionella, sociala och kognitiva aspekter av lärande, olika sorters tänkande och vikten av meningsskapande. I de sista kapitlen går författarna på djupet gällande undervisning som fenomen, analyserar moraliska praktiker och erbjuder avslutningsvis en konkretiserad modell för hur undervisning kan planeras gemensamt i ett lärarlag. Om författarna Anna-Lena Kempe är docent i didaktik och analyserar, organiserar och designar villkor för lärande i olika sammanhang. Utgångspunkten är aktuell forskning från många olika områden med relevans för lärande. Tore West är professor i pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Han är intresserad av lärandets kommunikativa karaktär och institutionella villkor samt hur lärande sker i möten mellan människor
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Kartan och terrängen
Bokrecensioner » Kartan och terrängen : orientera i det didaktiska landskapet
|
|
![Kartan och terrängen : orientera i det didaktiska landskapet](/images/background.gif) |
![Kartan och terrängen : orientera i det didaktiska landskapet](/images/background.gif) |
|
|
|