Perspektiv på sexualitet i socialt arbete

Charlotta Holmström Annelie De Cabo Pernilla Ouis

Häftad. Liber 2023-09-01.
ISBN 9789147143535

Belyser hur sexualitet tolkas, bemöts och hanteras som ett socialt problem i en svensk välfärdskontext. Boken erbjuder analytiska perspektiv på sexualitet i professionsområdet socialt arbete. Samtidigt konkretiseras frågor om sexualitet och social utsatthet genom empiriska exempel inom tre kunskapsområden: (1) Sexualitet i välfärdspolitiken, (2) Att möta frågor om sexualitet i praktiskt socialt arbete och (3) Erfarenheter av sexuell utsatthet i relation till socialt arbete. Sexualitet är ett mångfacetterat och komplext fält för socialarbetare att förhålla sig till. Frågor om sexualitet utgör en central del av människors liv och identitet, samtidigt som de aktualiserar och synliggör normer och stigman. Detta kan vara utmanande för socialarbetare att bemöta professionellt. Ambitionen med Perspektiv på sexualitet är att erbjuda forskningsbaserad kunskap om sexualitet i det sociala arbetets praktik. Bokens kapitel spänner över en rad områden som på olika sätt belyser perspektiv på sexualitet, vilka är relevanta för det sociala arbetets praktik. Du kan exempelvis läsa om ungas sexuella villkor på nätet, hur professionen kan främja sexuell hälsa hos personer med funktionsnedsättning och hur man kan bemöta och fråga om sexualitet och sexuell utsatthet inom exempelvis socialtjänst. Vidare diskuteras ämnen som chemsex, sexuell hälsa hos äldre, sexuell riskutsatthet hos migranter, sexuellt självskadebeteende, sexhandel, hur lagstiftningen kring sexualbrott och synen på sexualitet förändrats över tid. Antologin vänder sig till blivande och verksamma socionomer och till verksamma inom andra omsorgsprofessioner. Bokens redaktörer är Charlotta Holmström, biträdande professor i socialt arbete vid Institutionen för socialt arbete, och föreståndare för Centrum för sexologi och sexualitetsstudier vid Malmö universitet, Annelie de Cabo, universitetslektor i socialt arbete vid Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet samt Pernilla Ouis, professor i socialt arbete vid Högskolan i Halmstad och biträdande professor vid Malmö universitet. Övriga medverkande författare, som alla har mångårig erfarenhet av forskning om sexualitet, genus och socialt arbete, är: Julia Bahner, Hanna Cinthio, Nicklas Dennermalm, Ylva Grönvall, Robin Gålnander, Anna Hall, Sofia Hammarström, Sara Johnsdotter, Suzann Larsdotter, Malin Lindroth, Jack Lukkerz, Linn Sandberg, May-Len Skilbrei, Kim R. Sylwander och Linnea Wegerstad

Perspektiv på sexualitet i socialt arbete Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Perspektiv på sexualitet i socialt arbete Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.

Bokrecensioner » Perspektiv på sexualitet i socialt arbete