Förlagets beskrivning
Specialpedagogik i Sverige kännetecknas av betoning på inkludering, och av en relationell syn på barns avvikelser - det vill säga att svårigheter uppkommer i relation mellan miljön och de individuella förutsättningar barnet har med sig i mötet med miljön. Boken har ett kritiskt granskande perspektiv och innehåller såväl forskning om specialpedagogiska frågor i förskolans och skolans värld som fallbeskrivningar utifrån författarens egna erfarenheter som verksam pedagog. Läs mer I anslutning till fallbeskrivningarna behandlas ofta frågor om etiska dimensioner och dilemman. Andra upplagan innefattar helt nya kapitel som behandlar komplexiteten i att skapa inkludering, samt specialpedagogens roll och uppdrag i ett professionsteoretiskt perspektiv. Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola - möte med det som inte anses LAGOM vänder sig i första hand till studenter på lärarutbildningar. Boken vänder sig också till verksamma lärare, pedagoger, skolledare och professionella som arbetar med barn och unga. Om författarna Kristian Lutz är lektor i specialpedagogik och verksam på institutionen Lärande och samhälle vid Malmö universitet. Hans forskningsintressen tar sin utgångspunkt i frågor som berör normalisering, medikalisering, styrning, makt och diskurser i förskolans och skolans verksamhet
Fler böcker av Kristian Lutz
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola
Bokrecensioner » Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola - Möte med det som inte anses lagom
|
|
![Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola - Möte med det som inte anses lagom](/images/background.gif) |
![Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola - Möte med det som inte anses lagom](/images/background.gif) |
|
|
|