Upptäck Jordens resurser - Människor och miljö Arbetsbok

Torsten Bengtsson Annica Hedin Michael Petersson Hippas Eriksson

Häftad. Liber 2015.
ISBN 9789147119080

I Upptäck Geografi ges stort utrymme för geografiska analyser och diskussioner. Eleverna får träna de olika förmågorna analys, kommunikation och begreppsförståelse. Serien består av grundböckerna Upptäck Sverige, Upptäck Europa med Norden och Upptäck Jordens resurser - Människor och miljö. Till varje grundbok finns en webbapp där eleverna kan träna begrepp och SVA-elever kan få begreppen översatta till modersmål. Läs mer Pedagogiska tankar Ett bra geografiläromedel för årskurs 4-6 ska innehålla kunskapsstoff som ger utrymme för geografiska analyser och diskussioner i klassrummet. Läromedlet ska ge eleverna möjlighet att träna de olika förmågorna analys, kommunikation och begreppsförståelse. Upptäck Geografi är framtagen för att hjälpa eleverna att utveckla sin förmåga att utforska och analysera samspelet mellan människa, samhälle och natur. Utifrån innehållet får de analysera hur naturens egna processer och människans verksamhet formar och förändrar livsmiljöer. Böckernas upplägg ger eleverna goda möjligheter att anlägga olika geografiska perspektiv. Eleverna kan studera geografiska förutsättningar och problem genom att jämföra platser, länder, regioner, världsdelar. Upptäck Geografi lyfter återkommande ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling. Böckerna innehåller uppdaterad fakta om miljöproblem och miljölösningar, såväl globalt som lokalt. Komponenter Upptäck Geografi består av tre grundböcker med tillhörande arbetsböcker och lärarböcker. GRUNDBÖCKERNA tar upp dels övergripande geografikunskaper, dels specifika livsmiljöer. Avsnitten är korta med många mellanrubriker, tabeller och sammanfattningar. På så sätt får eleverna en tydlig struktur vilket underlättar vid begreppsförståelse och analys. Smarta ordlistor med viktiga begrepp återkommer på nederst på sidorna. ARBETSBÖCKERNAS uppgifter kan handla om att läsa av kartor och diagram, att jämföra fakta och hitta sammanhang, att värdera och analysera. Vid varje uppgift anges vilken förmåga eleven tränar. LÄRARBÖCKERNA innehåller handledning till varje kapitel. Där finns förslag på mål och syfte - kapitlets centrala "stora" frågor, kunskapskrav och förmågor, centrala begrepp, förslag på hur man kan starta upp och avsluta ett arbetsområde, kommentarer till grundboken, pedagogiska planeringar och begreppsövningar samt geografiprov med bedömningsstöd samlade som kopieringsunderlag. WEBBAPPARNA: Libers webbappar är kostnadsfria och fungerar som appar, men körs i webbläsaren i en dator, på en surfplatta eller i en mobiltelefon. I Upptäckarseriens appar finns begreppsträning som eleverna kan arbeta med inför och efter ett kapitel. Dessutom finns begreppen översatta till arabiska. Upptäck Sverige Lgr 11 Grundbokens fyra första kapitel handlar bl.a. om Sveriges befolkningsfördelning, kartkunskap och processer i naturlandskapet (inlandsisen, erosion och klimatförändringen). Övriga kapitel tar upp Sveriges alla livsmiljöer med fokus på mänsklig aktivitet och näringar: fjällen, kusten, den odlade marken, stadsmiljön, skogen, sjöar och älvar. Varje kapitel tar upp näringar ur ett historiskt perspektiv och väcker miljöfrågor även ur ett globalt perspektiv. Boken innehåller dessutom beskrivningar av Sveriges alla landskap. Upptäck Europa med Norden Lgr 11 Grundbokens första kapitel handlar bl.a. om Europas befolkningsfördelning, om geografiämnet, om klimat, natur och resurser, levnadsvillkor och förändringar samt kulturutbytet i Europa. Sedan är boken indelad i fem regioner där Norden beskrivs mer utförligt. Regionskapitlen varvas med geografiska baskunskaper inom temaområdena Vatten, Energi och Transporter samt innehåller resonemang kring hållbara utveckling. Upptäck Jordens resurser Lgr 11 - Människor och miljö Vissa frågeställningar i geografi passar bäst att ta upp i ett globalt perspektiv. Det gäller till exempel människors skilda levnadsvillkor. Upp

Upptäck Jordens resurser

Upptäck Jordens resurser - Människor och miljö Arbetsbok Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Upptäck Jordens resurser - Människor och miljö Arbetsbok Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.