Elkraft

Elkraft

av Alf Alfredsson

Häftad. Liber 2012-06.
ISBN 9789147100576

Denna lärobok ger inblick och grundläggande kännedom om moderna elanläggningars utförande, dimensionering och dokumentation, samt om de komponenter som ingår i dessa. Innehållet är koncentrerat på komponenter och tillämpningar med systemspänning upp till 1 kV. Boken är främst avsedd för ingenjörsutbildningar men kan även användas för andra teknikerutbildningar. Varje kapitel avslutas med en historisk återblick och ett antal övningsuppgifter. Svar och utförliga anvisningar ingår i boken liksom ett utförligt sakregister.

Elkraft inleds med trefas växelström, transformatorer och elanvändningens risker. I strömriktarekapitlet behandlas moderna kraftelektronikkomponenter och dess användning vid lik-, växelriktning samt styrning och reglering. I kapitlet Säkra elkrafttekniska mätningar ingår även ett avsnitt om övertoner och hur dessa genom mätning kan bestämmas. Kapitlet om elmaskiner behandlar asynkron-, synkron och likströmsmaskinernas driftegenskaper ingående och översiktligt en del mindre motortyper. Elmaskinsystem omfattar lastegenskaper, system med konstant varvtal, system för varvtalsstyrning/reglering av AC- och DC-maskiner och de olika systemens egenskaper. I avsnitten om elanläggningar behandlas installationskomponenter och dess användning i lågspänningsanläggningar. Dessutom behandlas elscheman och annan dokumentation samt produktion och distribution av elenergi.

I denna fjärde upplaga har en allmän modernisering och anpassning till nya föreskrifter och ny standard gjorts. Elsäkerhetsavsnitten har utvidgats och behandlar nu även skyddsutjämning och överspänningsskydd. Ett avsnitt om drivsystems mekanik främst ur dynamisk synpunkt har tillkommit. Dessutom ges inblick i lagerströmsproblematiken och "intelligenta" elinstallationer

Elkraft

Elkraft Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Elkraft Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.