Tips! Jämför butikernas bokpriser och spara pengar!
Bokrecensioner
 
Marknader   

Marknader


Patrik Aspers

Häftad. Liber 2013-04.
ISBN 9789147098651
Hitta bokens lägsta pris







Förlagets beskrivning

Böckerna i serien Att organisera marknader bygger på studier av hur organisering av marknader går till, vem som får inflytande och vilka idéer som blir styrande. Böckerna ger underlag för en fördjupad diskussion om hur marknader fungerar och vilka problem och lösningar de kan ge upphov till.

Läs mer
Marknader står i centrum för kapitalistiska ekonomier världen över, och de är också centrala i den offentliga debatten. Denna bok för samman befintlig kunskap om marknader inom flera discipliner - sociologi, ekonomi och antropologi - och undersöker systematiskt de olika former av marknader vi möter i vår vardag.
Författaren inleder med att definiera vad en marknad egentligen är, vilket gör det möjligt att analysera marknadens olika beståndsdelar, dess förutsättningar och konsekvenser. Ett viktigt tema i boken är att en lång rad marknader är inbäddade i varandra och i det sociala livet i stort. Aspers diskuterar hur marknader ingår i ett sammanhang av andra former av ekonomisk samordning, såsom nätverk och organisation, och visar att många marknader är resultatet av organisering. Genom att kombinera teori med praktiska exempel ger boken en fördjupad förståelse av hur olika marknader fungerar; hur de uppkommer och vilken roll de har spelat i ett historiskt perspektiv.
Marknader erbjuder viktig läsning för studenter och andra som vill förstå marknader och deras komplexa roll i det sociala livet.

Om författarna
Patrik Aspers är professor i sociologi vid Uppsala universitet och forskare vid Score (Stockholm centre for organizational research).

Recensioner
"Patrik Aspers, professor i sociologi vid Uppsala universitet, har tidigare skrivit om bl.a. konfektions- och modemarknaden. I denna bok hämtas exempel från dessa och andra ekonomiska marknader för att belysa hur marknader uppkommer och organiseras av företag, stater, branschorganisationer och frivilligorganisationer. Med insikter från sociologi, antropologi, företags- och nationalekonomi diskuterar och analyserar författaren marknadsteorier och -ideologier, olika marknadsformer och hur de griper in i varandra och är inbäddade i större sociala system. Boken ger en kvalificerad överblick över marknadsorganisering, skriven för universitetsundervisning och en intresserad allmänhet. Det finns ett antal pedagogiska figurer som illustrerar framställningen." BTJ häfte 13113167 Lektör Kent Lindkvist



Fler böcker av Patrik Aspers

Liknande böcker

Recensioner

Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!



Recensera boken

Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.

Marknader



Ditt betyg:  1 2 3 4 5

Skriv in en rubrik för din recension (minst 2 ord):



Skriv in din recension i utrymmet nedan (max 1000 ord):



Recensionens språk: 

Ditt namn (Valfritt):



Din e-postadress (visas ej, används endast för verifiering):







Marknader Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Marknader Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.







Bokrecensioner » Marknader
Marknader
Marknader
  
Kategorier

Barn & ungdom

Databöcker

Deckare

Ekonomi & affärer

Filosofi & religion

Geografi & geologi

Hem & hushåll

Historia

Hobby & fritid

Kultur

Medicin & hälsa

Naturvetenskap

Psykologi & pedagogik

Samhälle & politik

Skönlitteratur

Språk

Uppslagsverk & ordböcker





Bokrecensioner | Hjälp & support | Om oss


Bokrecensioner Boganmeldelser Bokanmeldelser Kirja-arvostelut Critiques de Livres Buchrezensionen Critica Literaria Book reviews Book reviews Recensioni di Libri Boekrecensies Critica de Libros
Bokrecensioner