Förlagets beskrivning
Utveckling. Lärande. Socialisation. Kärnbegrepp inom pedagogiken och så väl använda att de är närmast trådslitna. Men i den här boken knyts de ihop på nya sätt.
Läs mer
Författaren presenterar ett stort antal teorier om lärande, individ och samhälle, och visar hur man genom att låta dessa teorier korsbefrukta varandra kan kasta nytt ljus över de ständigt aktuella frågorna:
- Vad är relevant lärande i dagens samhälle, och hur går det till?
- Hur blir man en fungerande samhällsmedborgare?
- Hur kan vi som pedagoger, som lärare och forskare, stimulera till en gynnsam och lustfylld utveckling?
Bokens syfte är alltså inte bara att redovisa och återge olika teorier och perspektiv, utan att sätta tankar i rörelse, visa på nya sätt att arbeta teoretiskt och gjuta energi och liv i dagens diskussioner om ungas lärande och samhällsblivande.
Om författarna
Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Han har tidigare skrivit ett stort antal böcker och artiklar, främst inom områdena ungdomsforskning, mansforskning samt kultur- och socialpsykologi
Fler böcker av Thomas Johansson
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Den lärande människan
Bokrecensioner » Den lärande människan : utveckling lärande socialisation
|
|
![Den lärande människan : utveckling lärande socialisation](/images/background.gif) |
![Den lärande människan : utveckling lärande socialisation](/images/background.gif) |
|
|
|