Akut psykiatri

Akut psykiatri

Jan-Otto Ottosson Hans Ottosson Mats Ottosson Ulf Åsgård

Danskt band. Liber 2010-08.
ISBN 9789147094158

Dygnet runt kommer alla slags hjälpsökande människor till psykiatriska akutmottagningar där situationen ofta är tillspetsad. Under tidspress ska jourhavande, i samarbete med övrig personal, ställa diagnos, välja vårdform och bedöma självmordsrisk och farlighet. Akut psykiatri beskriver hur man professionellt kan handlägga patienter på akutmottagningen så att de upplever sig väl omhändertagna och som unika i individer. Ett omsorgsfullt hanterat möte på den psykiatriska akutmottagningen kan vara livsavgörande för patienten och berikande för vårdpersonalen.

Denna fjärde upplaga är både omdisponerad och uppdaterad för att motsvara aktuella krav; den tar bland annat upp nytillkomna lagar som rör tvång i psykiatrisk öppenvård och sekretess i sjukvården. Akut psykiatri är främst skriven för jourhavande läkare i psykiatri, men den är också användbar för övrig personal i den psykiatriska vården och för verksamma inom andra områden, till exempel allmänläkare, distriktssjuksköterskor, socionomer, poliser och själavårdare.

Om författarna
Jan-Otto Ottosson, professor emeritus och författare till många böcker inom området, bland annat Psykiatri, Psykiatriboken och Psykiatrisk etik. Hans Ottosson, med. dr, specialist i psykiatri, tidigare universitetslektor, överläkare vid beroendeklinik samt författare till Psykiatriboken. Mats Ottosson, överläkare och specialist i psykiatri, verksam i psykiatrisk öppenvård samt konsultläkare i försäkringsmedicin. Ulf Åsgård, med. dr, specialist i psykiatri, tidigare konsult inom polisväsendet och kriminalvården.

"Boken är en ovärderlig tillgång för de flesta i personalen på den psykiatriska akutmottagningen och i psykiatrisk allmänvård. Här beskrivs hur man handlägger patienter så att det första mötet med den psykiatriska vården präglas av mänsklighet och professionalitet. För en individ kan just den första kontakten vara av avgörande betydelse för den fortsatta utvecklingen. Denna fjärde upplaga är delvis omdisponerad, några avsnitt är reviderade och uppdatering har skett vad gäller lagar kring tvång och sekretess." BTJ häfte 2011:01lektör Pekka Kataja

Akut psykiatri

Akut psykiatri Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Akut psykiatri Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.