BeGreppbart - Genus

BeGreppbart - Genus

Mia Eriksson Lucas Gottzén

Häftad. Liber 2020-07-17.
ISBN 9789147088997

Genus är både ett komplext och omdebatterat begrepp. Denna bok belyser begreppets framväxt och etablering, men också den kritik som riktats mot det. Boken lyfter centrala teorier kring kön och genus, diskuterar samspelet mellan biologi och kultur samt hur begreppet förhåller sig till postkoloniala perspektiv och intersektionalitet. Den visar även på utmaningar som könsöverskridande ställer på genusforskning och feministisk teori. Läs mer Boken vänder sig till studenter inom genusvetenskap och andra utbildningar inom samhällsvetenskap och humaniora. "Eriksson och Gottzén lyckas i denna behändiga bok sammanfatta både historia och samtid i genusforskningen. På ett insiktsfullt sätt och med ett lättfattligt språk presenterar författarna genusbegreppets teoretiska vindlingar och utveckling. Jag har svårt att tänka mig en bättre text för studenter såväl som andra kunskapstörstande personer med intresse för genusfrågor." Ulf Mellström, professor i genusvetenskap och sociologi vid Karlstads universitet "Det här är en efterlängtad introduktionsbok till genusbegreppet. Författarna lyckas på ett elegant och lättillgängligt sätt redogöra för hur begreppet genus vuxit fram, använts, utvecklats över tid, vad det bidragit med och vilka debatter som omgärdat det. Det är en bok som fyller ett tomrum för såväl studenter som andra som söker kunskap om genusbegreppet och om betydelsen av att förstå världen utifrån ett genusperspektiv." Terese Anving, fil.dr i sociologi och biträdande lektor i genusvetenskap, Lunds universitet Om författarna Mia Eriksson är fil.dr i genusvetenskap och lektor vid Lunds universitet. Lucas Gottzén är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet

BeGreppbart

BeGreppbart - Genus Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

BeGreppbart - Genus Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.