Förlagets beskrivning
Strategisk marknadskommunikation teorier och metoder
är en bok om kommunikation och påverkan. Att påverka med kommersiellt,politiskt eller annat syfte förutsätter både strategisk kunskap och kunskap kring kommunikation. Kommunikationen med marknaden har blivit en
konkurrensstrategisk fråga.Vi lever i en marknadsekonomi, i ett samhälle som är högteknologiskt, öppet,sårbart och snabbt föränderligt. Vi lever av att skapa värden. Många lyckas,andra slås ut. Framgång eller misslyckande är följden av olika omständigheter konjunktur, struktur, tur, skicklighet, kompetens ochintuition. Att kommunicera med omvärlden, att kunna påverka, har med informationsteknologins utveckling kommit att få en alltmer kritisk och avgörande betydelse.
I bokens första del läggs tonvikt vid makroförhållanden de villkor som utgör förutsättningarna för all marknadsföring och därmed också marknadskommunikation, t ex marknadsekonomins framväxt, vikten av att skilja
mellan strategi, taktik och operation i beslutsfattandet, sambandet mellan marknadens karaktär och företagets organisation. Centrala begrepp som behov,önskemål, efterfrågan, identitet, profil och image diskuteras och
analyseras.
I bokens andra del behandlas fenomenet kommunikation med tonvikt på teoretiska och metodologiska aspekter. Stor vikt läggs vid retorikens betydelse. Ett metodikavsnitt behandlar betydelsen av integration av kommunikationsinsatser och dess organisatoriska konsekvenser. Vidare diskuteras kommunikationsmixen och det svåra optimeringsproblemet. Efter enkort diskussion om internationella risker och möjligheter avslutas boken med
ett återvändande till ett mer teoretiskt reflekterande och en kort epilog.
Olof Holm är fil.dr och docent, verksam vid företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet.
Fler böcker av OLOF HOLM
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Strategisk marknadskommunikation
Bokrecensioner » Strategisk marknadskommunikation : teorier och metoder
|
|
![Strategisk marknadskommunikation : teorier och metoder](/images/background.gif) |
![Strategisk marknadskommunikation : teorier och metoder](/images/background.gif) |
|
|
|