Tips! Jämför butikernas bokpriser och spara pengar!
Bokrecensioner
 
Strategisk marknadskommunikation : teorier och metoder   

Strategisk marknadskommunikation : teorier och metoder


OLOF HOLM

Inbunden. Liber AB 2002-04.
ISBN 9789147064694
Hitta bokens lägsta pris







Förlagets beskrivning

Strategisk marknadskommunikation ­ teorier och metoder

är en bok om kommunikation och påverkan. Att påverka ­ med kommersiellt,politiskt eller annat syfte ­ förutsätter både strategisk kunskap och kunskap kring kommunikation. Kommunikationen med marknaden har blivit en

konkurrensstrategisk fråga.Vi lever i en marknadsekonomi, i ett samhälle som är högteknologiskt, öppet,sårbart och snabbt föränderligt. Vi lever av att skapa värden. Många lyckas,andra slås ut. Framgång eller misslyckande är följden av olika omständigheter ­ konjunktur, struktur, tur, skicklighet, kompetens ochintuition. Att kommunicera med omvärlden, att kunna påverka, har med informationsteknologins utveckling kommit att få en alltmer kritisk och avgörande betydelse.

I bokens första del läggs tonvikt vid makroförhållanden ­ de villkor som utgör förutsättningarna för all marknadsföring och därmed också marknadskommunikation, t ex marknadsekonomins framväxt, vikten av att skilja

mellan strategi, taktik och operation i beslutsfattandet, sambandet mellan marknadens karaktär och företagets organisation. Centrala begrepp som behov,önskemål, efterfrågan, identitet, profil och image diskuteras och

analyseras.

I bokens andra del behandlas fenomenet kommunikation med tonvikt på teoretiska och metodologiska aspekter. Stor vikt läggs vid retorikens betydelse. Ett metodikavsnitt behandlar betydelsen av integration av kommunikationsinsatser och dess organisatoriska konsekvenser. Vidare diskuteras kommunikationsmixen och det svåra optimeringsproblemet. Efter enkort diskussion om internationella risker och möjligheter avslutas boken med

ett återvändande till ett mer teoretiskt reflekterande och en kort epilog.

Olof Holm är fil.dr och docent, verksam vid företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet.



Fler böcker av OLOF HOLM

Liknande böcker

Recensioner

Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!



Recensera boken

Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.

Strategisk marknadskommunikation



Ditt betyg:  1 2 3 4 5

Skriv in en rubrik för din recension (minst 2 ord):



Skriv in din recension i utrymmet nedan (max 1000 ord):



Recensionens språk: 

Ditt namn (Valfritt):



Din e-postadress (visas ej, används endast för verifiering):







Strategisk marknadskommunikation : teorier och metoder Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Strategisk marknadskommunikation : teorier och metoder Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.







Bokrecensioner » Strategisk marknadskommunikation : teorier och metoder
Strategisk marknadskommunikation : teorier och metoder
Strategisk marknadskommunikation : teorier och metoder
  
Kategorier

Barn & ungdom

Databöcker

Deckare

Ekonomi & affärer

Filosofi & religion

Geografi & geologi

Hem & hushåll

Historia

Hobby & fritid

Kultur

Medicin & hälsa

Naturvetenskap

Psykologi & pedagogik

Samhälle & politik

Skönlitteratur

Språk

Uppslagsverk & ordböcker





Bokrecensioner | Hjälp & support | Om oss


Bokrecensioner Boganmeldelser Bokanmeldelser Kirja-arvostelut Critiques de Livres Buchrezensionen Critica Literaria Book reviews Book reviews Recensioni di Libri Boekrecensies Critica de Libros
Bokrecensioner