Förlagets beskrivning
Kliniska studier inom vård- och omsorgsutbildningar utgör en säregen och självständig inlärningsform. Kliniska studier bidrar till att skapa yrkesidentitet. I mötet med patienter får studenterna erfarenheter vilka kan stimulera utvecklingen av färdigheter, faktakunskaper och etiska förhållningssätt. Viktiga redskap för inlärning är handledning och egen reflektion.
Boken bygger på ett dagboksprojekt i sjuksköterskeutbildningen. Studenterna har skrivit dagböcker om sina erfarenheter och upplevelser från praktikperioder. Intentionerna med projektet var att öka studenternas utbyte av praktiska erfarenheter. Praktikperioderna i sjuksköterskeutbildningen förkortas ständigt och författarnas budskap är att denna unika inlärningsform måste uppvärderas.
Med utgångspunkt i sjuksköterskeutbildningen belyser boken betydelsen av en fördjupning i reella arbetssätt genom deltagande och reflektion. Boken är en praktisk vägvisare och behandlar olika teman som veckoplanering, förberedelser och ansvarsfördelning för praktikhandledning och möjligheter för reflektion. Samtidigt belyser den viktiga sidor av kunskap, inlärning och reflektion för den som är intresserad av en mera ingående förståelse.
Boken vänder sig till studerande inom vård- och omsorgsutbildningar men ger även värdefull insikt för alla som arbetar med undervisning och handledning inom praktikrelaterade utbildningar.
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Klinisk utbildning i vård och omsorg
Bokrecensioner » Klinisk utbildning i vård och omsorg - att skriva dagbok för reflektion och
|
|
|
|
|
|
|