Förlagets beskrivning
Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner, ideella organisationer eller sociala entreprenörer. Den här boken ger ett konkret verktyg för att utvärdera effekter och värdeskapande i syfte att arbeta effektivt och överträffa förväntningarna. Med hjälp av SROI-metodiken och den så kallade värdeskapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden - socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapandekedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande. Boken lyfter även fram potentialen i att kombinera affärsnytta med sam- hällsnytta. Det kräver i sin tur att organisationer kan mäta samhällsnytta på ett konkret sätt, precis som affärsnytta kan fångas in med ekonomiska mått som kostnadsbesparingar, överskott och investeringar. I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter - resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande - och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer och konkreta tips för att ut värdera och precisera verksamhetens hållbara värdeskapande
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Så mäts socialt hållbart värdeskapande
Bokrecensioner » Så mäts socialt hållbart värdeskapande
|
|
![Så mäts socialt hållbart värdeskapande](/images/background.gif) |
![Så mäts socialt hållbart värdeskapande](/images/background.gif) |
|
|
|