Förlagets beskrivning
Boken behandlar förskolans och skolans arbete med barn och elever som redan är eller riskerar att hamna i svårigheter. Forskning beskriver förskolans och skolans möjlighet att påverka dessa barns och elevers utveckling på ett positivt sätt samtidigt som det finns en mycket stark tradition av att individualisera svårigheter i skola och förskola. Författaren argumenterar därför för att det är viktigt att utmana traditionen och börja se barns och elevers upplevda svårigheter som en pedagogisk utmaning. Frågor som diskuteras i boken är:
-
Vilket är målet med den pedagogiska verksamheten för barn och elever i svårigheter?
-
Vad beror svårigheterna på?
-
Hur ska lärare arbeta utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet?
-
Vad innebär det att arbeta "evidensbaserat"?
-
Hur kan lärares makt tolkas?
-
Kan förskola och skola undvika att identifiera barn och elever som avvikare?
På grund av bokens breda ansats rekommenderas den till både blivande och verksamma lärare i förskola och skola samt barn- och elevhälsovårdspersonal. Boken vänder sig också till blivande och verksamma psykologer och socionomer. Även beslutsfattare på olika nivåer i samhället kan ha behållning av boken
Fler böcker av Claes Nilholm
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Barn och elever i svårigheter
Bokrecensioner » Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
|
|
![Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning](/images/background.gif) |
![Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning](/images/background.gif) |
|
|
|