Förlagets beskrivning
Lära eller läras - om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
I denna bok behandlas pedagogikens kärnfråga: synen på relationen mellan subjektet, den som lär, respektive objektet, det som ska läras. Vilket är bäst – traditionens förmedlingspedagogik eller den progressiva pedagogiken? Båda har fördelar och nackdelar och ingen uppfyller pedagogiska krav på god undervisning. Går då synsätten att utveckla och förena?
Boken har både en mer teoretisk och en mer praktikorienterad sida. Den teoretiska omfattar en gedigen men ändå relativt översiktlig och lättläst beskrivning över äldre teorier om inlärning fram till en sammanhållen teoribildning om lärande och kunskapsutveckling. Den behandlar också områden som kompetens, kollektivt lärande samt lärandets verktyg: reflektion och dialog.
Den praktikorienterade sidan lyfter fram, beskriver och exemplifierar hur man i praktiken kan använda vad modern forskning visar; ett exempel på detta är den modell för utbildningsplanering som presenteras. Men den praktikorienterade delen av boken ifrågasätter också flera av dagens pedagogiska förhållningssätt i arbetslivet.
Boken är tänkt att användas dels i grundutbildningen vid universitet och högskola, dels i strategiskt och praktiskt utvecklingsarbete i organisationer.
Fler böcker av Otto Granberg
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Lära eller läras
Bokrecensioner » Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
|
|
![Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet](/images/background.gif) |
![Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet](/images/background.gif) |
|
|
|