Förlagets beskrivning
Vad kännetecknar den goda forskningen och den vetenskapliga rapporten inom det utbildningsvetenskapliga området? Vilka vanliga metoder, regler och konventioner finns?
Forskningsmetodik som förberedelse för forskning och uppsatsskrivande och som ett led i att förstärka det vetenskapliga och akademiska förhållningssättet ingår i alla högskoleutbildningar. Trots att likheterna för vad vi anser vara ett vetenskapligt arbete är stora, skiljer sig olika discipliner på universitetet åt vad gäller hur forskningen kan gå till och hur den vetenskapliga uppsatsen bör vara utformad. Boken försöker beskriva hur just den utbildningsvetenskapliga forskningen och rapporteringen ser ut.
Ur bokens innehåll:
Att utforma den inledande undersökningsplanen
Att söka litteratur kring utbildningsvetenskaplig forskning
Val av metod och undersökningsgrupp
Forskarens statistiska grundbegrepp
Undersökningsrapportens struktur och några stilistiska synpunkter
Redovisningen av uppsatsen på ett slutseminarium
Boken är främst avsedd som handbok för lärarstuderande i deras avslutande examensarbete, men den är också användbar för den som skriver C- och D-uppsatser inom beteendevetenskapliga ämnen samt forskarstuderande inom pedagogiskt arbete.
Fler böcker av Staffan Stukát
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Bokrecensioner » Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
|
|
![Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap](/images/background.gif) |
![Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap](/images/background.gif) |
|
|
|