Förlagets beskrivning
Mellan 20 och 30 procent av eleverna i dagens gymnasieskola har sina rötter i en annan kultur än den svenska och de har svenska som sitt andra språk. Hur ofta får de tillfälle att tala svenska? Med vem talar de sina olika språk? Vilka svenska varianter förekommer? Vad är "invandrarsvenska"?
För att belysa dessa frågor har författarna intervjuat drygt 50 elever med
utländsk bakgrund vid en gymnasieskola i Göteborg. De undersöker hur
eleverna klarar sina studier och hur de påverkats av de stora förändringar som genomförts i gymnasieskolan. Invandrarelevernas attityder analyseras liksom deras kommunikativa situation i stort. Avsevärda skillnader i flickors och pojkars språkbruk och umgängesmönster påvisas och diskuteras.
I boken förekommer många citat för att man skall bli bekant med ungdomarna och få ett inifrånperspektiv på de frågor som behandlas.
Boken vänder sig i första hand till studenter i svenska språket vid universitet och högskolor men är också avsedd för blivande och verksamma lärare och skolpolitiker. Den kan också läsas av var och en som har intresse för dagens ungdom och den nya skolan.
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Osynliga flickor
Bokrecensioner » Osynliga flickor - synliga pojkar
|
|
|
|
|
|
|