Förlagets beskrivning
En av specialpedagogikens bieffekter är att det avvikande ofta blir så framträdande att man inte längre ser de resurser som barnen och ungdomarna bär med sig. Dilemmat med en bok som denna är att man identifierar barn och ungdomar utifrån deras funktionsstörningar och bara fokuserar på det de inte klarar av. Att man måste arbeta med deras svagheter är självklart, men man får inte låta dessa överskugga den kompetens som de besitter. En skicklig specialpedagog ska kunna balansera mellan specialisering och generalisering.
Denna bok ger grundläggande kunskaper om de vanligaste grupperna av funktionsstörningar. Samtliga kapitel har en liknande uppläggning av definition, förekomst, orsaker, teorier, kartläggning och åtgärder. Författarna är alla ledande inom sina respektive områden.
I denna nya upplaga har tonvikten lagts på en presentation av olika problem och åtgärder som är speciellt aktuella i förskolan, grundskolan och på gymnasiet.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av personal inom förskola och skola.
Tredje upplagan
Liknande böcker
eva
En stor tjock bok ![](/images/icon.star2.gif) (Betyg 2 av 5)
Detta är en bok som tar upp olika delar ur specialpedagogiken. Skulle du vilja fördjupa dig inom något är detta inte en bok för dig. Den tar kortfattat upp saher som synsvårigheter hörselproblem etc. Diagnoser so asperger m.m har inte fått någon part i denna bok. Bläddra igenom den innan du köper den
( Barn med behov av särskilt stöd)
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Barn med behov av särskilt stöd
Bokrecensioner » Barn med behov av särskilt stöd
|
|
![Barn med behov av särskilt stöd](/images/background.gif) |
![Barn med behov av särskilt stöd](/images/background.gif) |
|
|
|