Förlagets beskrivning
I en tid då reformprocessen i skolan pågår för fullt kan det vara på sin plats att påminna om de grundläggande förutsättningarna för den goda skolan. Det didaktiska mötet är ett sådant fundamentalt villkor. När mötet mellan elevens livssituation och skolkunskaperna organiseras på ett meningsfullt sätt – när skolämnena möter vardagen – det är då inlärning äger rum. Det didaktiska mötet är också grunden för en reflekterande lärarpraxis och för vidareutvecklingen av en lärande skola.
Den här boken har skrivits 20 år efter genomförandet av ett flertal försöks- och utvecklingsprojekt i Norden med fokus på undervisningens lokala anknytning. Projekten har satt sin prägel på läroplansarbetet i många länder och har inspirerat till en värdefull utveckling inom skolan. I dag finns det mycket som tyder på att den lokalorienterade pedagogiken är på tillbakagång och det finns skäl att hålla ett vakande öga på utvecklingen. I boken pekar författaren på nya möjligheter att stärka det didaktiska mötet. Han diskuterar också sambandet mellan det inre, didaktiska arbetet i klassrummet och de olika sociala, kulturella och materiella nätverk i vilka det pedagogiska arbetet ingår.
Fler böcker av Tom Tiller
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Det didaktiska mötet
Bokrecensioner » Det didaktiska mötet
|
|
![Det didaktiska mötet](/images/background.gif) |
![Det didaktiska mötet](/images/background.gif) |
|
|
|