Förlagets beskrivning
Denna bok ger vägledning i arbetet med barn som behöver särskilt stöd, framför allt barn med psykosociala svårigheter. Författaren beskriver hur lärare och förskollärare med hjälp av t.ex. observationer, intervjuer och dagboksanteckningar kan upptäcka att ett barn behöver stöd och hur man lägger upp ett individuellt åtgärdsprogram för barnet. Hon redogör också för relevant lagstiftning och ger råd om hur man bör sköta kontakten med konsulter och föräldrar. Läsaren får dessutom följa några lärares arbete med åtgärdsprogram för fem barn med olika typer av problem.
Avslutningsvis redovisas resultaten från en undersökning av två förskolor där personalen under en tvåårsperiod arbetat med åtgärdsprogram och därefter utvärderat sitt arbete.
I denna andra upplaga har innehållet uppdaterats och kompletterats med anledning av förändringar i lagar och bestämmelser inom området.
Boken är främst avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare, förskollärare och fritidspedagoger men är också av intresse för andra yrkeskategorier som arbetar med barn och ungdomar med behov av särskilt stöd.
Andra upplagan
Fler böcker av Gunnel Larsson-Swärd
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Åtgärdsprogram för barn med behov av särskilt stöd
Bokrecensioner » Åtgärdsprogram för barn med behov av särskilt stöd
|
|
![Åtgärdsprogram för barn med behov av särskilt stöd](/images/background.gif) |
![Åtgärdsprogram för barn med behov av särskilt stöd](/images/background.gif) |
|
|
|