Förlagets beskrivning
En av förskolans viktigaste uppgifter är att ge barn möjligheter att uttrycka sig. Mycket tyder på att flickor och pojkar har olika förutsättningar för att göra sig hörda och sedda. Denna bok bygger på en undersökning av tre förskolor där barnens deltagande i lek, samling, åldersindelad gruppverksamhet och bildverksamhet har studerats ur ett könsperspektiv. Författaren beskriver hur flickornas och pojkarnas sätt att bete sig under aktiviteterna skiljer sig åt, och relaterar detta till personalens sätt att bemöta barnen och strukturera aktiviteterna.
Bokens syfte är att lyfta fram och diskutera vad de olika verksamheterna i förskolan innebär för flickors och pojkars uttrycksmöjligheter. Författaren vill bidra till en större medvetenhet om hur de vuxnas roller och funktioner i olika aktiviteter påverkar barnens möjligheter att göra sig hörda och sedda, och hur man i detta sammanhang kan skapa lika möjligheter för flickor och pojkar.
Boken vänder sig främst till studerande inom barn- och ungdomspedagogiska utbildningar samt till yrkesverksam personal inom förskola och skola.
Fler böcker av Birgitta Odelfors
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Förskolan i ett könsperspektiv
Bokrecensioner » Förskolan i ett könsperspektiv
|
|
![Förskolan i ett könsperspektiv](/images/background.gif) |
![Förskolan i ett könsperspektiv](/images/background.gif) |
|
|
|