SOL 4000 Levande historia 9 Elevbok

SOL 4000 Levande historia 9 Elevbok

Kaj Hildingson Lars Hildingson

Häftad. Natur & Kultur 2013-01.
ISBN 9789127423039

Levande Historia 7

"Utan historia ingen framtid" sägs vara ett latinskt ordspråk. Vad innebär det? Vad är latin? Levande historia är en historiebok som tar upp världshistorien i kronologisk ordning med start från de första människorna. Boken ger en bra grund för att utveckla elevens förklarande och analyserande förmåga bland annat med stöd av nivågrupperade uppgifter och frågor. Med hjälp av illustrationer och texter väcks elevens nyfi kenhet och intresse för historia. Den röda tråden hjälper eleven att snabbt sätta in en händelse i tiden eller i en period och på så sätt kunna fundera kring orsak och verkan.

Levande Historia 8

Levande historia 8 fortsätter där Levande historia 7 slutade nämligen med den europeiska medeltiden och via renässansen slutar den vid 1900-talets början. Boken visar hur den europeiska dominansen grundas och växer fram med begrepp som imperialism och kolonialism. Självklart behandlar Levande historia 8 revolutionerna i både Nordamerika och Frankrike samt de nya samhällsklasser och idéer de resulterade i. Vidare innehåller boken industrialiseringen i Europa och Sverige. I boken beskrivs hur konservatism, liberalism, socialism samt nationalism utvecklas. I elevboken avslutas kapitlen fortfarande med frågor på tre nivåer vilket hjälper både läraren och eleven att planera sitt arbete. Den röda tråden placerar in händelser och epoker i tiden samt är en repetition av tidigare historiekunskaper.

Lärarhandledning

Lärarhandledningen är helt nyskriven. Den innehåller fördjupningar, lektionstips och elevblad som bland annat låter eleverna vrida och vända på några av de mest komplexa begreppen i Lgr 11, exempelvis historiemedvetande.

Lärarhandledningen utgör också en karta över de trådar som binder samman de olika kapitlen i Levande historia 79. Naturligtvis kan läraren hitta de trådarna själv, men att få de tankar som ligger bakom texten kartlagda sparar en hel del värdefull tid. Jämför med att hitta i en främmande stad. Det är möjligt utan kartan, men det sparar tid och ansträngning att använda den.

Digitalbok

Alla elevböcker finns också som digitalbok med inläst ljud, ej talsyntes. Det är lätt att hitta det eleven söker i boken eftersom det går att söka på ord och begrepp men även via sidor och kapitel. Eftersom eleven har en "egen" bok så kommer de anteckningar och den bokmärkning som gjorts att sparas till nästa gång boken öppnas. Texten och illustrationerna kan zoomas vilket gör det lätt att se detaljer i de viktiga bilderna. Läs mer om våra digitala läromedel på www.nok.se/digitalalaromedel

SOL 4000 Levande historia 9 Elevbok

SOL 4000 Levande historia 9 Elevbok Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

SOL 4000 Levande historia 9 Elevbok Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.