Organ till salu

Organ till salu

Susanne Lundin

Inbunden. Natur & Kultur 2014-01-01.
ISBN 9789127138292

"2014 har inletts med en livsviktig bok ... en gastkramande thriller." Lina Kalmteg, Svenska Dagbladet Efter fyra år i svenska vårdköer tröttnade njursjuke Sam på att vänta - han åkte och köpte en ny njure i Pakistan. Men var kom det nya organet ifrån? Och var donatorn verkligen frivillig? Etnologen Susanne Lundin tar med läsaren på en resa genom organhandelns dunkla värld, där desperata patienter som Sam är små bitar i ett stort pussel. I sitt detektivarbete spårar hon upp utnyttjade lantarbetare i Moldavien, åklagare i Israel och kirurger i Filippinerna. Med unikt källmaterial och stor skärpa skildrar hon en organmarknad mellan medicinsk spetskompetens och ren människohandel - en marknad som bara lär växa i betydelse. Susanne Lundin och Organ till salu har tilldelats Wendela-priset 2014. Juryns motivering: "Susanne Lundin tar med läsaren på en resa genom den cyniska organhandelns dunkla värld. Vi möter såväl profitörer och fattiga leverantörer av kroppsdelar som de sjuka och desperata mottagarna, de som inte är så olika oss själva. Med detaljrikedom och sakkunskap har hon lyckats väcka en debatt som länge varit nödvändig." "Etisk thriller." Caroline Engvall, Metro "Angelägen ögonöppnare." Elsa Westerstad, Fokus "Skrämmande läsning... Jag är lika imponerad som förfärad av Susanne Lundins kartläggning." Ann Heberlein, Sydsvenskan "Organ till salu blir till en gastkramande thriller om en rutten handel som skrämmande nog är helt verklighetsbaserad, här och nu. Det ligger mångårig forskning och grundligt etnologiskt fältarbete bakom, något få liknande reportageböcker kan slå ... 2014 har inletts med en livsviktig bok. Steget till att jag, eller någon annan i behov av transplantation, köper ett organ på den svarta marknaden är inte så långt som man först kan - eller vill - tro. Låt Organ till salu bli startskottet för en genomgripande diskussion om organdonation - som sträcker sig bortom någon halvhjärtad kampanj då och då." Lina Kalmteg, Svenska Dagbladet "En rafflande mörk resa längs 'The Rotten trade', en kartläggning av organhandelns hänsynslösa geografi och en uthållig jakt efter uppskurna kroppar, efter dem som sålt sina njurar ... Det är forskning, fältarbete och grävande journalistik på en och samma gång ... Hon vill höra vittnesmålen. Hon vill se ärren. Hon vill förstå. Och boken? Ja, den är som turkisk peppar på tungan ... Organ till salu kommer limma fast problemet i svensk debatt.... Organ till salu föreslår inga reformer, men klargör övergreppen. Den som läser kommer inte glömma." Per Wirtén, Expressen "Organ till salu handlar om hur fattiga kroppar blir de rikas varor. En tung men förklarande bok som blottlägger ruggiga sanningar." Jenny Lindh, M-magasin "Susanne Lundin, professor i etnologi vid Lunds universitet, har arbetat som en detektiv i flera världsdelar, och resultatet är den omistliga Organ till salu." Tiina Meri, Sydsvenskan "Det viktigaste i den fältforskning som här redovisas är att den ger en bild av de människor som på olika sidor blir indragna i den illegala handeln. Fattiga leverantörer av kroppsdelar kämpar för sina liv och sin existens. Det gör också de svårt sjuka mottagarna. Mellan dem finns de samvetslösa profitörerna som håvar in miljonbeloppen. Att världen börjar vakna upp för denna form av samvetslös trafficking är inte en dag för tidigt." Torsten Kälvemark, Aftonbladet "Det är en förskräckande resa. Hon har hittat kriminella syndikat och utnyttjade lantarbetare. I andra änden finns desperata sjuka svenskar som är beredda att kringgå lagen och även sätta en annan människas liv på spel. Marknaden har inga begränsningar, varken moraliskt eller etiskt. Att äta eller ätas är djungelns lag

Fler böcker av Susanne Lundin

Organ till salu

Organ till salu Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.