Förlagets beskrivning
Europa i musiken är ett försök att inringa den europeiska musikens identitet ur både ett inomeuropeiskt och ett utomeuropeiskt perspektiv.
Som grundläggande identitetsskapande element framträder under 1100- och 1200-talen notskrift och organiserad flerstämmighet, vilkas utveckling ömsesidigt betingar och påverkar varandra.
Andra viktiga egenskaper är erövringen av det musikaliska rummet, rationaliseringen och uttrycksmedlen, den ökande genrerikedomen och etableringen av verkbegreppet samt symbiosen folkmusik - konstmusik.
Den europeisk-västerländska musikens särart i förhållande till andra musikkulturer kan delvis förklaras av Europas relativa isolering fram till 1500-talet. Den europeiska musikens utbredning över jorden hänger samman med att den tydliggör grundläggande musikaliska strukturer som är gemensamma för alla musikkulturer. I ett universalhistoriskt perspektiv är likheterna mellan musikkulturerna större än skillnaderna.
Vitterhetsakademiens skriftserie om Europa vill bidra med kunskap om bakgrunden till de integreringssträvanden och de nya konflikthot som präglar den senaste politiska utvecklingen i Europa.
Gunnar Bucht (f.1927) är verksam som komponist med 11 symfonier, lika många större orkesterverk med andra titlar, operan Tronkrävarna (efter Ibsen), kammarmusik m m i verkförteckningen. Han har innehaft centrala poster inom svenskt och internationellt musikliv och varit professor i komposition vid Musikhögskolan i Stockholm.
Fler böcker av Gunnar Bucht
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Europa i musiken
Bokrecensioner » Europa i musiken
|
|
![Europa i musiken](/images/background.gif) |
![Europa i musiken](/images/background.gif) |
|
|
|