Förlagets beskrivning
Retorik, eller konsten att övertyga vill lära oss att förstå och kritiskt granska mekanismerna i språket. Men hjälp av många exempel, de flesta från vår egen tid, beskrivs retorikens begrepp, principer och historia. I flera fall görs fylliga analyser av tal, t.ex. av Cicero, Goebbels, Martin Luther King, Olof Palme och av earl Spencer vid prinsessan Dianas begravning. I ett nytillkommet kapitel analyseras vår tids retorik - reklamen - utifrån ett retoriskt perspektiv.
Detta är andra reviderade och omarbetade upplagan.
Kurt Johannesson, som är Sveriges ende professor i retorik, har byggt upp en särskild avdelning för retorik vid Uppsala Universitet. Han håller även seminarier och kurser för bl. a politiker, företagare, jurister och jurnalister.
Fler böcker av Kurt Johannesson
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Retorik eller konsten att övertyga
Bokrecensioner » Retorik eller konsten att övertyga
|
|
![Retorik eller konsten att övertyga](/images/background.gif) |
![Retorik eller konsten att övertyga](/images/background.gif) |
|
|
|