Det började ännu tidigare

Det började ännu tidigare

Häftad. Albert Bonniers förlag 1997-08.
ISBN 9789100563707

När börjar livet egentligen? Har Adam Beck rätt när han påstår att livet e en lång kedja av förspel, att det aldrig kommer börja. Adde Engstrand, polare med Adam Beck sedan dagisåldern och den här romanens berättare, bestämmer sig för att någonstans där framme ska livet börja. Och i hopp om att finna en mening och en ordning erinrar han sig sitt liv i en lång kedja av tänkbara inledningar; färgsprakande, elaka, komiska, overkliga, krassa. Denne tjugofyraåring berättar helt enkelt sina memoarer med start i de första barnaåren hos mormor och morfar i Kiruna och den 70-talstypiska uppväxten tillsammans med sin ensamma mamma, flyttandes mellan kollektiv och olika lägenheter. Nyss sju år fyllda hamnar han i Bagarmossen, och denna lustgård kommer sedan att för alltid vara hans utgångspunkt och referens; sällan har man läst en förortsskildring så kryllande av människor och skrönor. Och den fortsatta berättelsen handlar i sin tur om en lång lång kedja av förälskelser. Mot en bakgrund av hockey, jobb på dagis, rockband, tågluff och författardrömmar. Adde Engstrand förälskar sig ständigt, alltmedan flickorna avlöser varandra, återkommer och försvinner, och livet blir ganska så krångligt. Mitt problem, skriver Adde i ett brev, har alltid varit att jag inte vill stänga dörren för någon, vilket leder till att alla dörrar förvisso står öppna men att resultatet inte är hängivenhet från alla håll utan korsdrag och trängsel. Det börjar ännu tidigare har ett krängande och sprakande vitalt språk och ett högt tempo; den är en odyssé genom en uppväxt under sjuttio- åttio- och nittiotalet en själs utvecklingshistoria som pendlar mellan komedi och tragedi

Det började ännu tidigare

Det började ännu tidigare Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Det började ännu tidigare Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.